donderdag 15 januari 2015

Zandkoekjes (suiker-, gluten-, ei- en zuivelvrij)

Met Sinterklaas heeft mijn dochter koekjesstempels gekregen. Superleuk en grappig leek ons dat. Dus we gingen aan de slag met wat verantwoorde koekrecepten, maar het mislukte allemaal. Ze waren heerlijk, maar het lukte ons niet om de tekst zichtbaar te houden na het bakken omdat de koekjes teveel uitliepen. De stempels verdwenen in de kast, tot nu!

Helaas is mijn dochter ziek thuis en dat betekent dat ik me de hele dag in huis moet vermaken.
Terwijl zij lag te slapen ben ik aan de slag gegaan en heb het een en ander uitgeprobeerd en met succes!! Het zijn heerlijke, verantwoorde koekjes geworden en het belangrijkste: de stempel is nog zichtbaar!!
Dochter helemaal blij, volgende keer maken we ze samen.
 
 

Ingrediƫnten
 
100 gram amandelmeel
50 gram kokosmeel
1/4 tl bakingsoda
60 ml gesmolten kokosolie
30 ml ahornsiroop
10 druppels stevia
tl vanillepoeder
tl anijspoeder (kan ook weggelaten worden, maar ik ben dol op anijs)
snufje zout

Bereidingswijze

Doe de melen, de bakingsoda , zout, vanille en anijs in een kom en meng goed.

Voeg de gesmolten kokosolie en de ahornsiroop bij het mengsel en meng goed door elkaar tot er een deeg ontstaat. Als het nog te droog is kun je wat water of extra ahornsiroop toevoegen.

Rol het deeg uit tussen 2 vellen bakpapier tot een dunne plak. Leg het deeg tussen het bakpapier ongeveer 15 minuten in de vriezer. Zo wordt het deeg wat steviger.

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Haal na 15 minuten het deeg uit de vriezer en steek er vormpjes uit en leg ze op de bakplaat.  Evt kun je dus een koekjesstempel gebruiken. Dit gaat het beste door de koekjes iets te bestuiven met bijv boekweitmeel.  (Ik kreeg door de druk van de stempel wat scheurtjes in het deeg, maar als je alleen vormpjes uitsteekt zullen de koekjes mooi strak blijven)

Leg de koekjes voor ongeveer 8 minuten in de oven. Laat ze even afkoelen en smullen maar!!

Ook lekker met wat jam erop of ertussen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten