dinsdag 27 januari 2015

Mee naar school

Er is mij al heel vaak gevraagd wat ik de kinderen mee geef naar school en of ik tips heb.
Het veel gehoorde excuus om geen gezonde dingen mee te geven is gebrek aan tijd. Nou snap ik dat het leven van werkende moeders veel vraagt, want werken, voor de kinderen zorgen, het huishouden doen, je sociale contacten onderhouden, sporten en een gezellige partner zijn kost veel tijd. Nou ben ik in de luxe positie dat ik niet werk en dus meer tijd heb dan de gemiddelde moeder om eten te bereiden, maar ik sta 's ochtends echt niet heel vroeg op om de broodtrommels te vullen. Alles valt en staat met planning. Bovendien hoeft het echt niet moeilijk te zijn. De kinderen hoeven niet elke dag zelfgebakken cakejes mee naar school, of heel fancy versierde omeletten en je kunt natuurlijk ook 's avonds alles al klaar maken, dat scheelt 's ochtends een boel stress. Als je zorgt dat je in elk geval genoeg verantwoorde dingen in huis hebt grijp je nooit mis.

Bij ons thuis wisselt het heel erg. Soms heb ik zin om er werk van te maken en soms ook helemaal niet. Er zijn periodes dat ik de kinderen zelf hun broodtrommel laat vullen. We hebben een bak in de kast staan waar ze dingen uit mogen pakken. Eigenlijk heb ik sowieso weinig in de kast wat ze niet mogen eten, dus ik maak me nooit echt zorgen wat ze er in doen. Wel check ik het altijd even of er genoeg in zit om de dag door te komen. 
Ik heb eigenlijk nooit te klagen over hoe ze de trommels vullen. 




Wat stoppen wij er allemaal in als we voor gemak gaan?

(Snack)komkommer
(Snack)paprika
Cherrytomaatjes
Fruit in alle soorten en maten
Noten (just nuts heeft kant en klare doosjes met noten en gedroogd fruit)
Doosje rozijnen
Doosje gedroogd fruit
Notenreep van zonnatura
Stukjes kokos
Koekjes van Goodies
Wortelchips van Goodies
Appel kaneel rijstwafels van Goodies
(Allemaal gewoon te koop in reguliere supermarkten)

Als we iets meer moeite willen doen:

Zelfgemaakte muffin
Zelfgemaakte koekjes
Omelet
Gekookt ei
Gehaktbrood
Worteltaart
Wrap met zalm
Pannenkoekjes

Ze krijgen meestal 1 boterham mee met pindakaas, kaas of vleeswaren. De rest van de broodtrommel vullen we op met andere dingen. Als ze gehaktbrood, pannenkoek, worteltaart enz meekrijgen laten we boterham achterwege.
Veel van deze zelfgemaakte dingen heb ik eerder gemaakt en haal ik uit de vriezer of ik maak het de avond ervoor. Alleen de gekookte eieren doe ik wel 's ochtends, maar dat is zo gepiept.

Zoals je ziet is het echt heel makkelijk. Als je echt geen tijd hebt, gooi je bijv. een appel of mandarijn en een doosje met nootjes in de tas als 10 uurtje ipv een liga vol suiker. Dat is al pure winst.
Brood is zo gesmeerd en met wat dingen uit de eerste lijst aangevuld heb je toch in een mum van tijd de tas gevuld met gezonde en verantwoorde dingen.

We hebben lunchbots broodtrommels van Greenjump. Deze zijn van RVS, makkelijk schoon te maken en met fijne vakverdeling. 

Dan hebben we het nog niet gehad over het drinken

Beide kinderen hebben 2 RVS flessen. Mijn zoon neemt meestal een flesje water en een flesje cool bear limonadesiroop mee. Mijn dochter een fles water en thee in een thermosfles. In de zomer doet ze water in de thermosfles zodat het lekker koud blijft.


Verder kun je denken aan 

Rijstemelk
Amandelmelk
Havermelk
Kokosmelk 
Evt aangevuld met wat fruit
Appelsap
Sinaasappelsap
Of andere verse sappen zonder toevoegingen.

Wil je echt voor gemak gaan dan is een pakje appelsap net zo snel gekocht en in de tas gegooid als een pakje fristi, wicky, taksi of ander drankje vol suikers. 
Realiseer je wel dat fruitsuikers ook kunnen zorgen voor een flinke bloedsuikerstijging. 

Zoals je ziet hoeft het echt niet veel tijd te kosten om de broodtrommels te vullen met gezonde, suikervrije en voedzame dingen, als je maar zorgt dat je de juiste dingen in huis hebt.

Wat doen jullie allemaal in de broodtrommels? 


2 opmerkingen:

  1. Ik heb geen kinderen, maar ik vind je artikel erg goed. Ik zit soms voor mijzelf ook in de knoop wat voor gezondedingen ik mee kan nemen, ik heb nu weer wat nieuwe ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook de LunchBots trommels, tegenwoordig heb ik er ook een paar 100% leakproof bakjes bij gekocht waar bijv yoghurt in gaat, en een thermos-kom waar soep in kan of andere opgewarmde zaken. Erg makkelijk. Mijn zoon naar een "nut-free school", dus alle notenopties vallen af, helaas, want ik gebruik graag noten meel en -melk en eet ZL graag een handvol nootjes.

    BeantwoordenVerwijderen