vrijdag 23 januari 2015

Slowcooker goulash met zoete aardappel

Ooh wat houd ik van mijn slowcooker!!! Ik zou echt niet meer zonder willen. Een jaar of 4 geleden begon het echte hectische leven met sportende kinderen op de meest onhandige tijden. 
Wat zou het toch fijn zijn als ik terug kwam van de manege, het hockeyveld, het voetbalveld of na een hele dag weg van huis en het eten zou klaar zijn. Nou dat bleek te kunnen als je in het bezit bent van een slowcooker. Dus die schafte ik aan.

Een slowcooker, of crockpot zoals ze ook worden genoemd, bestaat uit een aardewerkpot met een omhulsel die warmte afgeeft. 


Het idee is dat het eten op een lage temperatuur langzaam wordt gegaard, waardoor alle voedingsstoffen behouden worden (al zijn daar de meningen over verdeeld). Bovendien 
krijgt het eten de kans om alle smaken goed te laten samensmelten tot een heerlijk gerecht. 
Zelf het meest taaie stukje vlees wordt botermals. 
Je doet 's ochtends alle ingrediënten in de slowcooker, steekt
 de stekker in het stopcontact en zet hem aan. Je gaat naar je werk, sport, vriendinnen, de stad of wat je ook maar wil doen en 's avonds als je thuis komt, ruikt het heerlijk en is je eten klaar. Ideaal toch?
Het maakt niet uit als het wat langer suddert dan nodig en je 
kunt hem op de warmhoud stand zetten, zodat het zolang warm blijft als je wil. 
Het kan niet aanbranden dus je kunt hem echt aan laten staan terwijl je er niet bent.

Ik gebruik hem voornamelijk voor vleesgerechten als hachee, pulled pork, goulash enz, maar ook voor soep, pastasauzen 
en stoofpeertjes. 
Meestal doe ik 's ochtends alles erin zodat het 's avonds klaar is, maar soms zet ik hem juist 's avonds aan zodat het de volgende ochtend klaar is als dat beter uitkomt. 
Er zijn ook mensen die 's avonds alles snijden en in de koelkast doen en dan de volgende ochtend alles erin kunnen gooien zonder dat het teveel tijd kost.
Meestal maak ik een grotere hoeveelheid en vries een deel in voor later.


Afgelopen week maakte ik 
Goulash met zoete aardappel



Benodigdheden voor 4 à 5 personen

1 kg runderlappen
2 uien
2 zoete aardappels/bataat
2 rode paprika
500 ml runderbouillon
2 tl paprikapoeder
1 tl komijn
2 laurierblaadjes
Peper en zout
Olie of roomboter om in te bakken

Bereidingswijze

Verhit olie in de pan
Snijd de uien en paprika's in stukjes en bak het een paar minuten in de pan. Snijd ondertussen het vlees in blokjes en bak even mee met de uien en paprika's tot ze de buitenkant bruin is.
Doe het mengsel in de slowcooker en voeg de overige ingrediënten behalve de aardappel erbij en zet de slowcooker aan. Laat ongeveer 6 uur garen. Schil de aardappelen en snijd in stukken. Voeg na 6 uur de aardappelen toe en laat dit 2 uur mee garen. 

Eet smakelijk! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten