dinsdag 13 januari 2015

Citroen thee cake

Mijn dochter is dol op citroen! Citroenijs, citroenyoghurt, citroensnoep, of gewoon citroen, ze vindt het allemaal lekker. Als ik citroenen op de fruitschaal heb liggen moet ik er voor waken dat ze ze niet gewoon door midden snijd en uitlepelt, zodat ik tijdens het koken erachter kom dat de citroenen die ik nodig had voor een recept ineens verdwenen zijn.

Tijdens mijn zoektocht naar bakrecepten met thee kwam ik ook een citroenthee cake tegen. Niet echt met ingrediënten die ik graag zou zien, dus heb ik het flink aangepast met dit als resultaat! (Er zit wel palmsuiker in dus ik zal hem niet te vaak maken, maar het in elk geval een stuk beter dan geraffineerde suiker)
Zoals verwacht is mijn dochter er helemaal weg van! En ook mijn man kan hem erg waarderen, missie geslaagd!


Ingrediënten

200 gr volkoren speltmeel (boekweitmeel of bijv speltbloem kan waarschijnlijk ook)
2 tl wijnsteenbakpoeder
75 gr roomboter op kamertemperatuur of gesmolten kokosolie
2 biologische eieren op kamertemperatuur
100 gram palmsuiker of kokosbloesemsuiker
50 ml karnemelk (of een plantaardige melksoort) of kamertemperatuur
1 zakje groene thee citroen
1 citroen
125 gr kersen (had ik nog in de vriezer, maar bosbessen smaken er ook heel goed bij)
snufje zout
50 ml gekookt water

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bedek een cakevorm met bakpapier (als je een grote cakevorm hebt, de ingrediënten verdubbelen.)

Knip het theezakje open en laat de losse thee trekken in het gekookte water.

Mix speltmeel, bakpoeder en zout door elkaar.

Rasp de citroen. En pers hem vervolgens uit.

Klop de boter met de palmsuiker een beetje luchtig in een andere kom en voeg de karnemelk, eieren, citroenrasp, citroensap en de thee erbij en roer goed door elkaar.
Voeg de meel toe en meng tot je een egaal beslag hebt. Voeg de kersen erdoor en roer voorzichtig door het beslag 

Giet het beslag in de cakevorm en bak in ongeveer 45 minuten gaar.
En smullen maar!


Ook lekker met een topping van mascarpone, honing en wat citroenrasp of sap. Dan wel eerst de cake goed af laten koelen voor je de topping er op doet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten