donderdag 15 januari 2015

Gehaktbrood

Onze kinderen sporten vrij veel. Mijn zoon voetbalt 4x in de week en mijn dochter gaat 3x in de week hockeyen en 1x naar hiphoples. En uiteraard is dat grotendeels op zeer onhandige tijden, vooral rond etenstijd. Daarnaast moeten wij (hun vader en ik) ook nog geregeld 's avonds weg voor sport of afspraken. Gelukkig concentreert het zich wel voornamelijk op 3 dagen zodat we ook nog dagen hebben waarop we wat relaxter en uitgebreider kunnen koken en eten.
Op die 3 dagen betekent dat, dat er tussen de bedrijven door gegeten moet worden of na het sporten met het hele gezin, maar dan is het vaak al te laat om uitgebreid te koken. Dus op die dagen moet het iets makkelijks zijn. Soms zijn dat restjes van de dag ervoor of uit de vriezer, maar meestal probeer ik 's ochtends of 's middags iets te maken wat dan 's avonds gemakkelijk opgewarmd kan worden.

Zo ook dit keer. Ik maakte gehaktbrood met spek. Je kunt er alle kanten mee op. Kruiden naar eigen smaak toevoegingen of voorzien van allerlei soorten groente. Ik hield het dit keer simpel.
Daarnaast is het zowel warm als koud lekker, voor bij de hoofdmaaltijd of gewoon op brood. Ook als borrelhapje kan het prima.
Ik maakte een groot brood, waar de kinderen eerst tussen de middag van hebben gegeten. 's avonds iedereen nog een stuk met een simpele salade en mijn dochter heeft vandaag een plak mee naar school als lunch. De rest heb ik in plakken ingevroren voor een volgend hectisch eetmoment.



IngrediĆ«nten 

1 kg gehakt (ik heb rundergehakt gebruikt)
3 uien gesnipperd 
7 eieren
1 tl paprikapoeder
1 tl chilipeper
2 tl Italiaanse kruiden
Zout en peper naar smaak
200 gram ontbijtspek in reepjes of plakjes.

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Kook 5 eieren hard. 
Meng het gehakt met de fijngesnipperde uien, 2 eieren en de kruiden.
Vet een groot cakeblik in met roomboter of olie. 
Verdeel de spek over het cakeblik en laat het iets over de rand hangen. 
Verdeel de helft van het gehaktmengsel over de plakjes spek
Leg de 5 gekookte eieren in een rijtje op het gehakt.
Vervolgens de andere helft van het gehakt er bovenop doen en de plakjes spek er overheen vouwen.

Zet het geheel voor 45 minuten in de oven. Laat het vocht weglopen en het brood wat uitlekken. Stort uit op een ovenbestendig bord of schaal en zet het brood nog 10 minuten onder de grill om het spek knapperig te krijgen.

Eet smakelijk! 




4 opmerkingen:

  1. Hoi hanneke! heb je het ook al eens zonder spek geprobeerd? Dan ga ik het ook eens proberen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi naamgenoot ;-) , heb ik nog niet geprobeerd, maar weet zeker dat dat kan hoor!! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :-D hij staat bijna in de oven! Dankje!

    BeantwoordenVerwijderen