zondag 18 januari 2015

Zelfgemaakte sushi


Sushi, ik kan er geen genoeg van krijgen!! Je kunt wel stellen dat het echt een van mijn lievelingsdingen   is om te eten. Heel regelmatig bestellen we dan ook een heel plateau bij de plaatselijke Japanner. 
Ook mijn dochter is er helemaal weg van. Als we haar laten kiezen wat ze wil eten zegt ze heel vaak SUSHI!!! Nou is zij een makkelijke eter, vindt veel lekker en durft te experimenteren. Kiest in een restaurant regelmatig dingen die ze niet kent, tot groot plezier van de medewerkers. Mosselen, paling, biefstuk, mosterdsoep, ze lust het allemaal, maar Aziatisch is toch echt haar favoriet. Wellicht zijn het toch haar Indische roots, die haar voorkeur voor de Aziatisch keuken kunnen verklaren. Van jongs af aan eet ze regelmatig mee van Indische rijsttafels en kunnen we geen toko langslopen zonder wat lekkers mee te moeten nemen. 
Mijn zoon is wat moeilijker, die houdt het toch graag bij het vertrouwde en was in het begin helemaal niet dol op sushi. Als we het aten peuterde hij altijd de nori vellen eraf en at dan eigenlijk alleen maar rijst met komkommer of ei. Tot hij zich er toch overheen zette en ontdekte dat sushi toch best lekker kan zijn. Heel dol is hij nog niet op, maar hij eet het nu wel gewoon mee en vindt het vooral gezellig om met stokjes te eten.





Sushi is best duur en daarnaast kwam ik erachter dat er altijd suiker door de sushirijst wordt gedaan. 
Op internet vond ik een makkelijk hulpmiddel om sushirollen te maken en sinds ik dat heb ontdekt maak ik ze regelmatig zelf. Het werk valt heel erg mee en je kan het helemaal naar eigen smaak vullen.


Wat heb je nodig?

Sushirijst (gewone rijst plakt niet genoeg)
Norivellen
Rijstazijn (suikervrij)
Sojasaus (suikervrij)
Evt wasabi

Ik gebruikte dit keer als vulling:
Tonijn met wasabi en mayonaise en sesamzaadjes
Zalm met komkommer en roomkaas
Kip met mango
Kip met komkommer en wasabi en mayonaise

Maar je kunt ook heel goed makreel, tonijn, avocado, krab/surimi, omelet, enz gebruiken. 
Als je kinderen nog nooit sushi hebben gegeten zou ik beginnen met een sushi met bijvoorbeeld alleen komkommer, omelet of een stukje zalm om aan de smaak en de structuur te wennen.



Traditioneel hoor je groene thee te drinken bij sushi. Groene thee verfrist het gehemelte en neutraliseert de smaak. Dit keer hadden we groene thee met gember en citroen. Gember wordt vaak bij de sushi gegeten omdat het de maag zou beschermen tegen parasieten die evt in rauwe vis voor kunnen komen. Wij gebruiken zelf zelden rauwe vis in de sushi, maar het smaakt hoe dan ook lekker bij de sushi.






We hadden nog sushi over en die ging de volgende dag mee in de broodtrommel naar school!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten